Wat behandelen wij?

Leerproblemen

Voor sommige kinderen verloopt het leren niet vanzelfsprekend. Als uw kind problemen vertoont bij het leren lezen, schrijven en/of rekenen, dan spreken we van een leerprobleem. Na minstens zes maanden logopedische therapie kan in samenspraak met de betrokken partijen (school, CLB, …) bekeken worden of er sprake is van een leerstoornis (dyslexie of dyscalculie).

 

Om van een leerstoornis (dyslexie of dyscalculie) te kunnen spreken, moet de persoon aan enkele criteria voldoen.
De problemen moeten hardnekkig aanwezig blijven, ondanks intensieve (logopedische) begeleiding. Er kunnen geen andere factoren zijn die de problemen verklaren en ten slotte moet de achterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten groot genoeg zijn. Niet iedere persoon die leerproblemen ervaart, heeft dan ook een leerstoornis.


Taalproblemen

 

Het verwerven van de taal is een zeer belangrijk aspect in de ontwikkeling van een kind. De ontwikkeling van de taal verloopt volgens een bepaald patroon. Er is sprake van een taalstoornis wanneer de taalontwikkeling vertraagd of afwijkend is van dat van leeftijdsgenootjes. Deze stoornis treft de ontwikkeling van de taalvorm, taalinhoud en het taalgebruik. Het kind kan bijvoorbeeld moeilijkheden hebben op het vlak van woordenschat, zinsbouw, taalbegrip, vertelvaardigheden of woordvinding. 
Ook meertalige kinderen zijn zeer welkom op deze praktijk. Echter wordt een taalachterstand die uitsluitend veroorzaakt wordt door meertaligheid niet behandeld op de logopedische praktijk.


Spraakklankstoornissen

Sommige kinderen vertonen problemen bij het uitspreken van bepaalde spraakklanken. Deze spraakproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben:

Er kan sprake zijn van een fonetische articulatiestoornis waarbij het kind moeilijkheden heeft met de productie van een spraakklank. Bijvoorbeeld: een /s/ die gevormd wordt met de tong tussen of tegen de tanden.

Er kan ook sprake zijn van een fonologische articulatiestoornis waarbij het kind bepaalde klanken moeilijk van elkaar kan onderscheiden. Deze kinderen passen vereenvoudigingen toe in hun spraak wat vaak leidt tot onverstaanbare spraak.
Bijvoorbeeld: spin wordt pin of kip wordt tip.

Tenslotte kan er ook sprake zijn van een vertraagde ontwikkeling van de spraakmotoriek of van spraakontwikkelingsdyspraxie (SOD). Bij SOD is het plannen en programmeren van de spraakbewegingen verstoord. Regelmatig zijn spraakklankstoornissen echter een combinatie van de fonologische, fonetische en spraakmotorische problemen.


Myofunctionele stoornissen

Logopedie in het kader van orthodontie of orofaciale myofunctionele stoornissen  is een behandeling die gericht is op het herstellen van een verstoord evenwicht in het functioneren van de spieren in en rond de mond.

Deze behandeling kan zowel bij (jonge) kinderen als bij volwassenen plaatsvinden. 

OMFT of oromyofunctionele therapie is een behandeling waarbij afwijkende mondgewoonten worden weggewerkt.

In samenwerking met de orthodont en/of tandarts richten wij ons op het herstellen van het verstoord evenwicht in het functioneren van de mondspieren. 

Enkele voorbeelden van afwijkende mondgewoontes zijn: duim-, speen- en/of vingerzuigen, open mondgedrag, habitueel mondademen, afwijkende tongligging in rust en tijdens het slikken. Vaak is hierdoor ook de articulatie verstoord.